Snubbens Place: Tre minuter...

söndag, december 10, 2006

Tre minuter...

...

Jahopp, så är man hemma igen då. I huvudet flyger det omkring små fåglar som kvittrar och tjattrar och mina ögon går i kors kors kors.

Lördagens arbetspass var rena rama semestern i jämförelse med fredagens mastodont-gig: endast femton timmars arbetstid har jag straffat mig själv med igår och idag. Här börjar t.o.m. med jag hajja att det nog är några timmar för mycket...


För den som inte visste det, så sysslar en DJ med problemlösning och ingenting annat. Varje gång man sätter på en ny låt så innebär det att man har i snitt tre minuter på sig att hitta en lösning på hur man ska komma ur den på bästa sätt. Tre minuter, sen är föregående låt slut.
Det här upprepas för varje låt man spelar under resten av kvällen. Om du arbetar i fem-sex timmar så... blir det vähähähäldigt många treminutare och vähähähähäldigt många "problem" att lösa. Det vill verkligen till att hålla huvudet i trim!

Det är brasomfan om man har gjort sin hemläxa och förberett sig väl inför spelningen, för det är inte bara att tjacka in en hel drös med skivor och sätta igång att spela!

Nooooo! *skakar intensivt på huvudet*

Det är ett absolut måste att lyssna igenom varje jääla låt för att ha koll på vad som händer i den. Leta "lösningar", hitta vägar in eller ut.
Har man väl hört en låt en gång så är den memorerad i huvudet. Det är sällan som man behöver gå tillbaks och göra om det. Det räcker med att man sedan ser titeln på en låt så vet man hur den låter och vad som händer i den.
Den här lilla "databasen" har i mitt fall byggts på sedan tidigt 80-tal, då jag började lira, så avdelningen "onödigt vetande" hos en Discjockey är abnormt stort!!!!

Som club-jockey är det dessutom ett måste att veta vilken tonart varje låt går i, annars låter det förskräckligt när man ska mixa ihop den med en annan.
Lika illa som att lyssna på någon som sjunger innåtahellvitte falskt...

För varje ny låt man sätter på så gäller det att hela tiden "toppa" den med en låt som är lite lite bättre än den man precis har spelat, allt för att trigga upp stämningen på stället.

Det är faktiskt ett måste att hålla koll på barerna, (om man nu har den möjligheten) för det är vad som kommer in där som betalar ens lön. Det får inte vara så att man har hela stället på dansgolvet och inte en käft som handlar i baren - viktigt!
Att ha ett fullt dansgolv en hel kväll är ingen konst alls, det är att hålla en bra rotation på folk som är att skapa ett konstverk.

Så fort kvällens första CD sätts på tills den allra sista så är det en pågående process som inte går att stoppa - såvida man inte vill ha tyst på dansgolvet.
Tre minuter är det återkommande problemet man har att lösa.
Efter 45 sekunder vill vanligt folk höra en refräng.
Lös uppgiften!

Och glöm förfan inte att LEsomfan mot de gäster där alkoholen har gått in och förståndet tillfälligt gått ut - för du kan lättigt räkna med att nyanlända gäster (spelar ingen roll NÄR de anländer) går fram till DJ-båset det första de gör efter att ha hängt av sig jackan, och önskar EXAKT det du har spelat föregående timme, innan de ens funderar över att: Hmmm.... man kanske ska ta och pejla läget... kanske ta en drink eller så... Han har nog redan spelat Scissor Sisters ett par gånger vid det här laget... Jag väntar nog med att gå fram och önska den tror jag...

Trots att jag har druckit närmare två liter vatten ikväll, fem Red Bull och två st 0.5 liter Festis men inte en droppe alkohol, så slutade min hjärna att fungera klockan 03. Då hade jag två timmar kvar till mål.
En återkommande fråga jag ställde till mig själv var:
Jaha! Och vad ska vi spela nu'rå, you rocket science guy you???

Min hjärna hittade inga smarta lösningar alls ens på de allra simplaste av problem. Den brann upp, lämnade in, tog siesta klockan 03:00.
Den förstod knappt vad den egentligen stoppade i CD spelaren! Varje nytt problem växte sig stort som ett berg. Varenda liten grej jag försökte mig på var en enda stor kamp. Jag fick absolut ingenting gratis ikväll!!!
Fick kämpa för varje millimeter.

Men...
Ikväll hade The Stället rekord i antal besökare och ett nytt, prydligt kassarekord i baren. Eller som Arrow sjunger: Feeling Hot Hot Hot!!!
Om The Stället gör bra ifrån och tjänar mycket deg sig så innebär det att jag har gjort ett alldeles ypperligt arbete, eftersom det är jag som är "motorn" i hela verksamheten.
Därför är jag nöjdsomfan trots att min hjärna inte vill kännas vid mig.

Fresten...
Jag och min hjärna funderar på att dra ner till Alicante mellan Jul och nyår.
Vi har bestämt oss för att vi behöver bekanta oss med varann...

Ciao

//S - Man

6 said...:

Blogger Vild-hallon Comment

Låter som en bra idé att dra iväg till solen och återuppta bekantskapen med hjärnan. Det vet jag fler som skulle behöva...;-)

Men klarar du ett par veckor till i det tempot?

10:18 fm  
Blogger Studiomannen Comment

Åk, men ragga för fan inga jobb där nere! :-D

Snurres skumparty à la Ibiza eller nåt...

12:16 em  
Blogger Karin Comment

Alltid trevligt med nya bekantskaper! :D

5:56 em  
Blogger Torpan Comment

oOo, Snubben - du är coolsomfan. Måste ju höra dig lira nångång, får väl dra mig västerut o partaja nån gång istället för norrut. :D

(och jag är en sån jävel som alltid ska till djbåset o önska. Fast jag brukar önska artister o inte topplistan eller så.) :)

12:41 fm  
Blogger Studiomannen Comment

Torpedo: önskningar KAN vara hur rätt som helst! Avarterna kan vi ta en annan gång. :-D Roligaste kategorin av låtar att spela är "låtar du inte visste att du ville höra"!

3:57 em  
Blogger S-Man Comment

På en klubb i Sverige: Direkt efter att man har hängt av sig jackan störtar man fram till DJ'n för att styra upp musiken på hela stället.
Att Jockeyn försöker förklara att den låten man önskar höra redan är spelad, bemöter man med ett: Jaha, OCH?! Jag var ju inte här då!

Vad är det för en dålig människa som inte spelar det just JAG gillar, och inte gör det nu direkt lixom?

Efter att man, efter mycket tjat, äntligen fått sitt önskemål spelat-igen! fortsätter man att önska andra helt självklara låtar. Den ena såsigare än den andra, (här brukar alkoholen ha en avgörande betydelse...) eller såna som man redan har hört i tjugo år på radion - resten av natten!
Målet är att önska minst tio låtar per timme- i snitt!

Varför visa någon som helst förståelse varför man inte kan få höra Tomas Ledin-medleyt eller ännu värre: Grease-medleyt, eller varför Jockeyn inte har med sig AC/DC, Bryan Adams, Carola eller någon annan skojjsig schlager till en NATTKLUBB, som precis som alla andra KLUBBAR i hela världen, har en mycket strikt musikpolicy från krögaren?

Sicken dum och trist DJ det var igår. Han spelade bara en massa techno ju, och inga gamla godingar alls...

På en klubb utomlands: Man hänger av sig jackan och går till baren för att beställa sprit. Dansar som en tokig hela natten lång till skitbra musik man inte har en aning om vad det är för något. Man vinglar hem till hotellet på trötta men glada ben och somnar med ett leende på läpparna.

DIT ska vi gå fler gånger. Fa-an vad bra det var! <-- Punkt


Torpedo --> Du önskar bara artister? Gud vad roligt och jättespännande det låter...

=)

4:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Vemf! länkar hit egentligen???