Snubbens Place: Rock 'n roll...

lördag, december 09, 2006

Rock 'n roll...

...

Sjukt bra fredag på The Klubben idag!
BMW (fina, bra människor) hade sin julfest där från klockan 19.
De ville att jag skulle börja lira klockan 22.

Sagt och gjort, så inatt har jag spelat sju timmar.
SJU TIMMAR!!!
Det är ungefär som att be någon som precis har sprungit maraton, att springa två mil till. Det här var nog det längsta giget jag har gjort någonsin.
De ringde en timme innan jag skulle vara på plats, och undrade om jag kunde börja spela så fort jag kom in. Härligt med framförhållning!

Så fort en ny låt spelas så har en DJ i regel två-tre minuter på sig att byta till en annan, och den nya låten ska gärna vara bättre än den förra.
Så är det under HELA kvällen, från det att man startar tills man är i mål. Så fort man börjar spela så är det starten på en process som inte går att stoppa.
Ska man pinka så får man SPRINGA till toan - man har, som sagt, två minuter på sig. Pauser existerar inte under de fem-sex timmarna man arbetar.

Det är därför som frågor som; När börjar du att spela, vi vill dansa?! Alltid besvaras med: Så jääla sent som det bara är möjligt!

Och LE. LE förfan alltid mot alla de gäster som önskar AC/DC eller Britney Spears och som inte kan förstå varför du inte har de plattorna med dig just ikväll...

Men det är ändå ett av världens bästa jobb!
Tro inget annat.

Sent inatt hade jag dessutom trevligt sällskap av min gamla polare StoneBridge, som hade spelat på Deep (tvärs över gatan) ikväll.
Du har ju följt min blogg ett tag och vet ju att jag släppte den här plattan med honom på mitt skivbolag... vilket gick åt helvete:

Plattan såldesomfan men mitt bolag gick åt fanders...
Bajs är det med sånt.

Just nu är jag så svårt hög på Red Bull att jag ser stjärnor. Var tvungen att trycka i mig någon slags stimulantia för att överhuvudtaget hålla mig vaken, eftersom jag dessutom har jobbat i Tjårren idag.
Jag öppnade, så jag har, sammanlagt med resor till och från Götlaännaborg, arbetat i 21 timmar!
Tur att jag hade lite vin kvar hemma, så att jag kan komma ner något.

Eller...
Rock 'n' Roll.... som vi säger i branchen.
Imorrn kör vi så det ryker igen.

Ciao

//S - Man

6 said...:

Blogger Vild-hallon Comment

Hur orkar du att jobba 21 timmar i sträck?
Jag hoppas att du hittar någon tid i veckan som du kan koppla av i alla fall... :-)

12:37 em  
Blogger K E I Comment

Det bästa med att jobba i krogbranschen (du glömde ett s där, _nubben...) är och kommer alltid att vara musiken.



U rock.

8:47 em  
Blogger Studiomannen Comment

Ti-hi:

det gäller att välja gig! Jag spelade för ett par hundra glada banktjänstemän och jag började inte spela förrän 2330 och skulle egentligen lagt av redan kl 0100, men det blev 0130... Jag smsade en DJ-kollega i Lund och berättade om detta inte särskilt ovanliga scenario att man spelar kort tid för samma pröjs. Han kontrade med att han spelade i 15 minuter för 4000 spänn för ett IT-bolag som mycket riktigt har kånkat! :-D

Det är exakt som S-Man beskriver. På sätt och vis är det bra att tömma golvet ibland för att fylla det igen och igen eftersom krögarna tjänar pengar på att folk krökar och inte dansar, men en bra DJ drar alltid folk. Så är det bara.

Beroende på vad för slags publik kan det hända att man kör vissa särskilt populära låtar flera ggr under samma kväll. Typ.

S-Man: SOV!

9:45 em  
Anonymous Anonym Comment

Usch du
Så många timmar i sträck får du inte jobba. Måste ju hinna me datt andas också!

5:16 fm  
Blogger S-Man Comment

Hallon --> Dety gör jag inte, men ibland är det bara att bita ihop. Ser slutet i "tunneln". Ledighet hägrar... =)

Vargakvinnan --> Har fan ont i käkarna efter allt flinande...

Kei --> Faktiskt! Musiken är samlingspunkten. Tänk om det inte fanns musik, vad hade vi gjort då?

Petta --> "...en bra DJ drar alltid folk". Precis! Som dina music quiz kvällar som du kör - de är minst lika imponerande eller viktiga som vilken dunka-dunka jockeys koola källar-gig. Reeee-spect! Peter

Aniara --> Mmmm.... det är ganska mycket just nu. Tur att man är singel och inte har någon annan än sig själv att ta hänsyn till.

7:58 fm  
Blogger Studiomannen Comment

S-Man: I'll scratch your back. Jag kan inte ta dina gigs för jag är helt enkelt inte tränad för uppgiften. Du gör ett hästjobb som imponerar!

Kul grej att blogga om förresten. Måste göra det själv när jag har adventskalendrat färdigt...

Det var inte så våldsamt många år sedan som mina taktmixningar lät som klapprande trätofflor på en parkett.

Och det där med tonart har jag inte kommit till än....

WAy to go!

12:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Vemf! länkar hit egentligen???