Snubbens Place: Well...

måndag, november 13, 2006

Well...

...

Vänligen läs detta noga för jag tänker inte skriva om det:


Den som inte aktivt söker arbete vid arbetslöshet och därmed inte står till arbetsmarknadens förfogande, riskerar att förlora hela ersättningen från a-kassan.
Realitiet under den förra regeringen.


Den som inte aktivt söker arbete vid arbetslöshet och därmed inte står till arbetsmarknadens förfogande förlorar en dags ersättning från a-kassan som första varning.
Förslag från den nuvarande regeringen.


Om jag vore en fullt frisk människa, men som trots det hårdnackat vägrade att ta ett arbete även om det så vore på McDonald's, eller om jag var en simpel fuskare som på fullaste allvar menade att samhället/övriga medborgare borde försörja mig, så vet jag exakt vilken regering jag skulle föredra.

Några frågor eller synpunkter på det?


Ciao

//S - Man

12 said...:

Blogger Unknown Comment

Hörde en förklaring om att arbetsförmedlarna inte förmådde sig att anmäla folk när priset var att de förlorade HELA a-kassan, så tanken är att när man bara förlorar en dag, så ska faktiskt fler bli anmälda.

OM jag fattade det hela rätt.

3:04 em  
Blogger Drysen Comment

Intressant.

6:50 em  
Anonymous Anonym Comment

jag vill mest bara få ett jobb när jag tagit examen, jag...

8:21 em  
Blogger Maria Comment

Jag har också funderat på det där, varför det blivit sånt hallå eftersom det alltid varit så. Men då är det väl som Åsa skriver då, att det aldrig blev verklighet förut. Man måste komma åt fusket, sen är det ju synd att det kanske drabbar andra på fel sätt också...

11:15 em  
Blogger Tina Högman Comment

Gissa om det kändes skönt att ringa AF och meddela att den 1 dec behöver jag inte deras tjänster längre...! Jag stämplade 20%, sökte jobb i hela landet. Kul, när Richy har fast jobb sen 1987, man har hus och hela köret. Jag frågade en gång hur de hade tänkt sej detta, om jag fick ett jobb i Umeå, skulle min man säja upp sej från sitt jobb så att det blev en som stämplade 100% och en som jobbade 100% i Umeå, istället för att en stämlade 20% och den andre inget i Lidköping. Eller skulle vi skiljas? Och hur skulle vi göra med barnen? Jag kan säja att det blev en jäkla diskussion på AF för de hade ju ingen vettig förklaring... och jag blev skitsur.

Ska bli så skönt att slippa allt sånt. Jag träffade en tjej en gång, då var jag arbetslös på heltid, tyckte det var jättejobbigt. Tjejen säjer att hon inte vill jobba, hon vill gå på bidrag. Såna har man inte mycket till övers för. Synd bara att det är några få som är såna men det är alla som får betala för det.

11:21 em  
Blogger Soderbona Comment

Problemet som jag ser det är att det bör ses över fler aspekter än att kollektivt bestraffa alla arbetslösa för den klick som inte vill jobba. Den moderata regeringen föreslår att bestraffa individer som inte uppfyller villkoren, vilket är bra. En del av hela den här karusellen idag är att arbetsförmedlarna inte utövar de sanktioner de kan, i lika stor utsträckning som de borde för att komma undan problemet med bidragsfusk. Gör man inte vad man ska, nej då ska man heller inte plocka ut pengar månad efter månad. Det finns dock gråzoner, allt är inte svart eller vitt. Det måste finnas en individuell prövning, inte kollektiva bestraffningar.

1:14 em  
Blogger Studiomannen Comment

Alltså - jag var anmäld arbetslös till och från mellan åren 1993 och 2001. Även en period senare.

AF har aldrig varit i närheten att ge någon jag känner ett endaste jobb. Däremot en del åtgärder som senare lett till jobb. I min närhet (för att ingen ska tro att jag generaliserar) ordnar man sina jobb själv. Och nej det går inte alltid. Isåfall hade jag haft fast jobb för många år sedan. Men jag har alltid jobbat mycket och tagit de jobb jag blivit erbjuden (korta jobb förstås, vick, extrajobb mm). Mina handläggare har vetat om att jag varit flitig (vilket bevisades av att det tog typ 10 år för mig att göra slut på en 300-dagars stämplingsperiod...)

Därför att jag vet om att reglerna har varit hårda hela tiden

Så är det bara.

3:41 em  
Blogger S-Man Comment

Jag håller med er.
Inget är bara svart eller vitt.

Tack för att ni kommenterade!

=)

11:22 em  
Blogger Jill Wegerup Comment

Skönt snubben med någon som påpekar att blått kanske inte är så mycket hemskare. utan kanske tvärtom.

8:50 em  
Blogger S-Man Comment

Har sagt det förr:
a-kassan är något tillfälligt och inget man ska LEVA PÅ år ut och år in.
a-kassan är en omställningsförsäkring, ingen slags medborgarlön.

Självklart ska förutsättningarna för att skapa nya jobb förbättras, för det är ju arbeten det är brist på, men det arbetet har ju faktiskt bara påbörjats!!!

Så innan någon vrålar: UPP TILL KAAAMP EMOT KVAAAAAALEN... och VI SES PÅ BARRIKADERNAAAA!!!! så kan vi väl sansa oss lite?

Ingen regering klarar av att skaka fram 500.000 jobb på någon månad.
Däremot så kan man ändra förutsätningarna för att skapa nya jobb. Stimulera och förbättra så att fler kan få ett arbete.

Sen kan man kalla det brist på empati, att man är osolidarisk eller något annat man tycker låter som en sanning som passar ens ideal.

De nya jobben kommer.
Vi anställer efter nyår, i Tjårren.

Några frågor på det?

=)

10:04 em  
Blogger Nini Comment

Får jag praoa hos dig & Brorsan i Tjårren nästa sommar? Tror det är min enda chans till semester.... =/

4:37 em  
Blogger S-Man Comment

Nini -> Så du menar att JAG kanske kan få lite semster?
*tårögd*

2:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Vemf! länkar hit egentligen???