Snubbens Place: Vardagsbetraktelser från en Tjårre...

tisdag, november 07, 2006

Vardagsbetraktelser från en Tjårre...

...

Vi har tre olika sorters kunder i Tjårren, bortsett från halv-alkisarna, den gravt missförstådde professorn - som det bara måste ringa i huvudet på och alla ungar som gång på gång tömmer vårt godislager (trots att de sällan köper för mer än fyra kronor åt gången).

Resterande kan alltså delas in i tre olika kategorier efter hur de frågar efter en speciell vara. Det kan vara... ett paket Marlboro Light t.ex.

Den Amerikanska snubben som brukar handla här:
Uhm... I need... uhmm... I need a pack of Marlboro Lights.
...tar plats, SIN plats. Är annars ganska befriande att ha att göra med, han förväntar sig att jag har det han behöver. Han vet att han kan förvänta sig en viss service. Om jag är dålig eller inte har det han kräver så får jag fixa det, annars går han någon annanstans. On the rotmos!

Just-passing-by kunden (bor bergis i Götlaännaborg, är 55år och säljare):
Ett paket Marlboro Lights, tack.
...är som folk är mest:
Vet att man självklart har Marlboro Lights i sortimentet - Hallå änna lixom!? Det ska man kunna förvänta sig. Till och med av en liten sketen Tjårre.


The Hålan invånaren:
Du har inga Marlboro Lights va??
... är däremot...
*suck*

Ibland undrar jag om det är någonting i dialekten eller om det är så att de generellt lider av dålig självkänsla?
9 av 10 frågor är oftast av arten; Du har inte...? Det finns ingen...?
Precis som om de alltid förväntar sig att - nä helv... det är redan kört...
jag skulle inte ha... faaa-an oxå!


Blir inte klok på det här.
Jag får fortsätta att forska i ämnet...

Ciao

//S - Man

11 said...:

Blogger Nini Comment

Det där är märkligt. Varför frågar man så? Jag frågar Har du? Jag vill väl inte veta om dom inte har. Å själva frågan förutsätter på nåt sätt ett nekande svar.

-Du har väl inga...
-Näe det har jag inte. Tack så mkt. NEEEEEEEEEXT!!

3:17 em  
Blogger S-Man Comment

Precis!
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEXT!!

3:28 em  
Blogger sockerdricka Comment

- Mummelmutter..
- Va?
- Mallamummelmutter..
- Förlåt, men vad säger du?
- MALLABORRO, MALLABORRO!
- Ahh.. Marlboro.. My bad.

4:12 em  
Blogger Studiomannen Comment

Men det händer ju vid DJ-båset också:

1. "Öh. Spela XX med NN".
2. "Har du XX med NN? Kan du spela den?"
3. "Du har inte XX med NN, va?"

Fast i tjårren kan du ju förstås inte ta på lurar och ignorera...

7:15 em  
Blogger Torpan Comment

Hejja serviceyrken... Heh, fast Marlboro Lights är ingen fara... värre är de som röker Level. De är rena stolpskott för de mesta (iaf på macken där jag jobbade). Marlboro Lights rökte de uppklädda brudarna som jobbade på i finare bilaffärerna. Levelrökare... tja, Level är de billigaste ciggen... John Silver utan filter var där ett par gubbar med rejäl rökvana också som rökte.

9:01 em  
Anonymous Anonym Comment

Ojojoj, jag skulle kunna skriva en hel uppsats som säljare att man ALDRIG FÅR BÖRJA EN MENING MED "Du har väl inte" eller "du vill väl inte", men jag låter bli, kunderna är ju inte säljare, det är du! Tack och lov verkar du insett det enorma misstaget i att börja en mening så!! *PUUUH*; pustar ut! Nåja, släng hit nåt gott fårn kjorren, blev ju sugen nu. Jorå, t.o.m. Marlboro lights skulle gå nu... *Börjar skaka i benen, bita på naglarna, länsar kylskåpet...* G´natt.

9:09 em  
Anonymous Anonym Comment

Jasså var det så det stavades kjorra trodde jag som alltid sa Tjårra när jag var liten*s*

Men hörrö .. har du nå karra då i tjårra?

10:58 em  
Blogger Nini Comment

....sen finns det väl inte ens Lights längre? Heter dom inte Marlboro Gold nu??

9:13 fm  
Anonymous Anonym Comment

Kan det vara ett speciellt "håla-syndrom". Även jag jobbar i en liten stad, och här inleds allt för många frågor med just: du har inte...
Är det Jante som säger att allt är kört och inget finns att få tag på i en håla...
Och jag tycker att det är extra kul att då hurtigt och glatt betona "JO, det har jag!"
:)
[snakecef]
tur att min chef inte är en orm, han är bäst! :)

12:06 em  
Blogger Babushka Comment

Jag behöver ett paket Camel silver.
Faktiskt.
Nejnejnej jag ska inte för jag har slutat.

Fast jag behöver.

Inte har ni Camel silver?

8:55 fm  
Anonymous Anonym Comment

"Har jag inte?", brukar jag svara...

12:39 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Vemf! länkar hit egentligen???