Snubbens Place: Our Next Generation...

måndag, september 11, 2006

Our Next Generation...

...

Vet inte, men jag ruttnar lite grann då vi; som ska vara så jääla "vuxna" tycker till kring våra ungdomars musiksmak.
Ett purfärskt exempel är den här sommarens sommarhit - Boten Anna av Basshunter, som inte följde någon regel över HUR en sommarhit ska låta.
Den bröt helt enkelt mot alla regler, men blev likförbannat sommarens stora hit. Tvärtemot mina tips.

Eller som hans nya singel:

Vi sitter här i Ventrilo och spelar lite Dota

Om det finns någon som tror att den här låten, eller hans förra, är gjord för personer över 25 år, vänligen räck upp en hand!

Elvis, Beatles, Rolling Stones, Sex Pistols, Ramones, Ebba Grön, Imperiet, Chic, Abba, Grand Master Flash, Madonna, Håkan Hellström, Tomas Dileva


Kelly Clarkson
(oj, hon låter verkligen jättedekadent, och så är hon sådär pinnsmal och tillrättlagd oxå - not! Vad hände med våran Agnes egentligen...?) Och Markoolio har alla på förhand hånats och beskyllts för att besudla och förstöra våra ungdomars liv.
Marko spelar väl barnteater nu...? Är det någon som vill komma ut och dömma/beskylla den människan för något?

När ska vi någonsin förstå att det faktiskt är VI som bara blir äldre och mer fördomsfulla? Musiksmaken blir varken bättre eller sämre ju längre tiden går, det är bara vi gamlingar som tror oss veta bättre.

Ciao

//S - Man

16 said...:

Blogger K E I Comment

Yay!

Väl talat, välare tänkt.

grggvv - gurgelvatten

9:58 fm  
Blogger Karin Comment

Med skräckblandad förtjusning tar jag ju snart steget över 30-strecket och jag vill inte vara fördomsfull, men Basshunter... i senaste "hiten" fattar jag inte ens vad han säger! Gamligare blir jag dock vare sig jag vill eller inte!

hmmmwf - din WordVer fnyser åt mig!

10:20 fm  
Blogger Nini Comment

Basshunter måste vara tidernas sugigaste låt!! Å inte kan han sjunga live heller!

Tacka vet jag Snook - längst fram i taxin :)

10:32 fm  
Blogger Hellfire Comment

Jag har två kottar i åldrar 16 och 9.
They drive me mad with Basshunter.
MAD i tell you!!!

Jävligast av allt är att jag kan texterna utantill. Lätt. Dessutom sjunger jag högt utan att tänka mig för i kassaköer åssåvidare.
Dessutom hajjar jag vad han sjunger om för att de två...mina små telningar, tycker att det är viktigt att ge morsan info om vad bot,dota, venten (Ventrilo) åssåvidare är för nåt.

I am Doomed.

10:32 fm  
Blogger S-Man Comment

Yuppeliyuppyupp!
Håller med om att Boten Anna suger fetare än det fetaste fettet!
Både den låten och uppföljaren är horribel enligt mitt tycke, men det är egentligen inte det mitt inlägg handlar om.
Det har ett större djup än så, men det tänker jag inte tråka ut er med nu.
Det här ska ju vara en skojjig blogg!
=)

Såhär svarade jag den som gav mig inspirationen till att skriva inlägget om "Our Next Generation...":

"
*Fniss*
Jag vet att jag är för sen för att "belönas" med en kommentar, att mitt inlägg kommer att försvinna ut i cyberrymden, men jag kan fan inte låta bli att kommentera detta.

ÄR det verkligen NÅGON som tror att målgruppen för den här sortens musik är 25+???
Sorry, men vi har alla passerat "bäst före" för länge sedan när det gäller målgrupp för det här - hajja läget!

"Det var bättre förr" "Ungdomen av idag" "Tjejerna ser vääääldigt unga ut" "det är så fruktansvärt uselt..." "Vilket jävla pucko!" "Jaja, min 4 åring kanske...".

Någon som hört samma skildringar från de som "verkade" under 50-60-70-talet?

Ungdomen kommer ALLTID att vara dekadent, rebellisk och behandlas som retarders.

I alla fall från de som inte minns hur det verkligen var när de själva var unga.

Det är så lätt att sitta och dömma de som kommer efter oss.
"Vi" vet ju såååå bäst, eller hur?

Varken Elvis, Imperiet eller ABBA hade blivit musikaliska ikoner om inte dåtidens ungdomar tagit dem till sitt hjärta och hävdat att "DET HÄR ÄR THE SHIT - HAJJA!"

*Fniss*
Ni är ju redan sura gamla gubbar och kärringar!!!

=)
"

Nä...
Nu ska jag spela in en grym 80-minuters trancemix och skicka till en av mina bloggpolare.

Ha D!

//S - Man

12:49 em  
Blogger KarinC Comment

Ang ungdomars dataspelande: Det var något av det sämsta jag hört på läänge, läänge...

Det enda som behövs är en musikslinga, en textrad och lite unga brudar, sen fixar sig resten! Blir detta en hit så går jag och... Bläää! Urk! (fasiken vad gammal jag känner mig...hå hå jaja, dagens ungdom, vilken skit de lyssnar på nuförtiden....)

[grasnf] <--- whtf!

/K

4:10 em  
Blogger KarinC Comment

Jamen Snurre! Vi vet ju bäst, vi gamlngar! Har unte hajjat det? =)

Jag fördomsfull?? Nehee! (jamen joho, ok då...)

=D

[cuenn] <-- Nej, Ken är inte här. Han är med Barbie...

4:15 em  
Anonymous Anonym Comment

Ni ÄR gamlingar, herregud!

7:52 em  
Anonymous Anonym Comment

Va? Finns ju massor med toppenbra ny musik! Jag laddar ner en del kul till min iPod och en del skulle min dotter aldrig vilja ha i sin iPod, men somlig musik delar vi.

Jag glömmer aldrig när besserwissers yttrade sig om discohits när jag var yngre. Den musiken skulle minsan bli helt bortglömd för att den var så dålig. Jag var helt kokarg över att någon kunde var så dum, någon som dessutom påstod sig vara bra på musik. Klart som f-n att de kära gamla discohitsen går igen!

sign Åsa Mitt i Världen
[uzdin - låter kurdiskt eller?]

9:06 em  
Anonymous Anonym Comment

Basshunter har nog slagit alla rekord när det gäller intelligensbefriade texter. Det kommer säkert nån som lyckas klå honom också, det är väl det som är tidens gång; always has been, always will be. *suck*

9:12 em  
Blogger Andreas Comment

Nåväl, nu har jag inget problem med att fatta målgruppen eller så, jag är helt med på det.

Men att säga att det är så att man tappar greppet när man blir äldre köper jag inte. Snarare så fattar man bättre.

Det är inte vi som är ute, det är de yngre som är förledda in i frestelse, och jag är bara glad att jag kan se och förstå det och hantera det med moderation.

Dvs, jag byter eller stänger av Basshunter vid varje tillfälle och har fått Melinda att digga hårdrock som fan... ;)

(kluny)

12:18 fm  
Blogger Studiomannen Comment

Jag har redan slutat att spela Boten Anna. Dessutom är det ingen som frågar efter den. Tror jag skulle tömma golvet nu. Det var ju bara en tidsfråga, men nu kan den sorteras in bland DJ Ötzi, Schnappi och Nic & The Family-singlarna...

Men Kelly Clarkson är så in i helvete bra. Überproducerat ibland kanske, men inte desto mindre knäcker hon samtliga svenska deltagare i talangsåpor med bred marginal.

Jag försöker att undvika att spela låtar jag faktiskt tycker bara är skit.

På listorna nu tycker jag nog att Nelly Furtado är riktigt bra. Men det mesta i eurodiscobäg och även inom hip-hop/r'n'b är rätt jämntjockt.

12:37 fm  
Blogger S-Man Comment

DB - Yupp! Så sa vi, vill jag minnas.

KarinC - Yepp!

Anonymous - Yapp!

Åsa - Word!

Londa - "intelligensbefriade texter" - Tomas Ledin...

Vargen - Ska vi ses halv tre så letar vi upp den jäveln?

Bra där A-Man - led inte in ungdomen i frestelse, lär dem lyssna på hårdrock!

Käcka Peter - För en gångs skull så slapp jag hetsa med en sommarhit.
Nu har jag ett helt år på mig att spela icke-sommarhits!

=)

(lklbypej)

9:50 fm  
Anonymous Anonym Comment

Jag förstår den inte... Nu har jag i alla fall förstått vad en bot är, men vaffan vill han ha sagt med det här? I den förra ville han ju, enligt egen utsago, berätta nåt för mig (ooo, jag är utvaaaald!)
Sen må Ledin ha gjort mest gödsel i sina dagar, men inget i klass med det här! Det är ju inte ens roligt på ett anti-roligt sätt! Var är Philemon Arthur and the Dung när man behöver dom..?

4:35 em  
Blogger S-Man Comment

Londa - Det finns de som bara lyssnar på texten i en låt, då duger det oftast med lite skrammel som kompar i bakgrunden. Sedan finns det de som föredrar att lyssna på musiken och tycker att texten är av sekundär betydelse.
Musik designad för dansgolvet hör till den senare kategorin...

Jag tror inte att Basshunter försöker förändra världen genom att författa eftertänksamma texter eller att han vill förmedla något speciellt budskap, han vill nog bara sprida lite glädje genom glad och oskuldsfull musik.

Det vanliga, i alla fall då man passerat 30, är att föredra text framför musik. "Allt måste ha en betydelse!" "Musiken måste ha ett innehåll annars är den ointelligent och fördummande!"

Det var det jag vände mig emot; att vi hela tiden dömmer ut nästkommande generationers musiksmak, och har så gjort i alla tider.

Modern dansmusik är oftast i skottgluggen. Jag menar att det beror på okunskap och en liten skvätt ignorans.

Men allt är ju naturligtvis relativt och alla har rätt att ha en uppfattning!

2:13 fm  
Anonymous Anonym Comment

S-man, jag förstod det och det höll/håller jag med om som du ser i mitt första inlägg. Det kommer att komma nån vi kommer att spy ännu mer galla över och sen nån efter den...

Just nu är det den här killen som, förutom att han sätter ihop sällsynt krystade texter (som jag håller med om spelar en sekundär roll för modern dansmusik), dessutom verkar återanvända gamla låtar. För är det inte "Daddy DJ" han har dammat av nu till 2:an? (Detta kanske inte är ett så särskilt ovanligt fenomen i och för sig...)

Fast, som sagt, vi tillhör nog inte målgruppen. Ändock tycker jag att det är "gamlingarnas" privilegium att gnälla, såsom äldre gamlingar gnällde på oss och som dagens kids kommer att gnälla om ett par år! =)

9:37 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Vemf! länkar hit egentligen???