Snubbens Place: Spam bland kommentarerna...

torsdag, augusti 24, 2006

Spam bland kommentarerna...

...

Yupp, Word Verification är verkligen
meckigtsomfan - håller med!
Brukar själv alltsom oftast misslyckas kapitalt och få börja om, är kanske för obegåvad?

Kanske har det att göra med att man släpper koncentrationen en gnutta, men VAFF! ett par bokstäver ska väl ändå inte vara några problem tycker man ju!?

Värst är helt klart Da Cox!
Hennes Word Ver är vida kännt bland oss bloggare för att vara allra svårast. Jag åker ALLTID dit hos henne och får göra om!
Skit...


Så visst, jag sällar mig lättigt till de som gnäller och vill ha bort otyget, men dessvärre är det jääligt nödvändigt.

Spam bland kommentarerna är egentligen länkar till sidor - spamlänkar.
Det är INGEN av banditerna som förväntar sig eller tror att DU ska klicka på dessa!
De lägger in dessa länkar bara för att sökmotorerna (typ Google, Yahoo...) ska hitta dem och leda mer trafik till de sidor som länkarna leder till - oftast porrsidor. De använder alltså DIN sida som en språngbräda!

Mer trafik innebär en bättre ranking* hos sökmotorerna vilket i sin tur innebär att de kan ta bättre betalt för reklamplatserna de har på sin sida.

It's all about the money, honey!

*Ranking = Om man finns på den första sidan på t.ex Google, desto större chans är det att man får mer trafik till sin sida.
Exempel: Googla "Snubben".
"Snubbens place" kommer allra först (wheeyy!!!), alltså är det ganska troligt att jag får ett besök. Exakt på samma sätt fungerar spamlänkarna.


Om man har fått spam bland sina kommentarer är det viktigt att ta bort det fortsomfan annars spelar man banditerna i händerna!

Det jäkliga är att de lägger in spamlänkarna bland gamla inlägg oxå, såna som är ett par månader gamla. En rejäl genomsökning bland gamla inlägg rekommenderas därför. Inte skoj alls men det kan det helt klart vara värt.

Det är inte människor av kött och blod som sitter och lägger till alla dessa spamlänkar bland dina kommentarer, det är s.k. Spamrobotar som gör det.
En spamrobot är ett dataprogram som spottar ur sig miljoner spam varje dygn utan att vare sig blinka eller tröttna.

Spamrobotar kan dock varken läsa, skriva, skaffa barn, pinka i kors, nå näsan med tungan, klappa en häst, hinka pilsner eller lösa det allra enklaste problemet såsom att skriva in "qgbryffulla" i en liten ruta innan kommentaren kan postas.

Word Verification motverkar därför effektivt dess framfart.

Jiddersomfan för dig, men ännu större jiddersomfan för robotnikarna!

DÄRFÖR kör jag med Word Verification och jag tycker att alla som bloggar egentligen borde göra det.
Vi gör faktiskt spammarna en tjänst om vi INTE använder det.

Så gör det.

Ciao

//S - Man

15 said...:

Blogger Cliff Hanger Comment

Pedagogisktsomfan förklarat! :-) Men jag får i princip aldrig spam eller elaka kommentarer *peppar, peppar, ta i träskallen*, så jag låter bli word verification tills vidare.

1:42 fm  
Blogger Smiley Comment

Jag kör på "Only registered users" i fältet "Who can comment?" och ingen Word verification. Det funkar OK. Anonymous kan inte lämna kommentarer ( ==> inget spam), men alla andra gör det utan några problem (tack!).

I somras hade jag "Anyone" och ingen Word ver. Då hade jag en hel del av spamet (ska ta bort det som du säger).

:D

8:48 fm  
Blogger Nini Comment

Ååååååh-kej!
Jag sätter på WordVer igen och om jag får klagomål så hänvisar jag till dig ;)

Det mest irriterande med WV är att jag glömmer bort att jag har det när jag ska komma kommar i min egna blogg... annars är det faktiskt inte jobbigt....

[urkgfq =urk fuck?]

9:23 fm  
Anonymous Anonym Comment

Du gör helrätt tycker jag! ALLA borde köra word verification. Tyvärr. Jag har också ngt slag kommentarfilter på min blog, har funkat bra. Med ett undantag -jag verkar ha totalbannat en polare, och kan inte återställa honom till en godkänd kommentator, hehehe. :)

9:24 fm  
Blogger Peppe Comment

Funny, yet educative.

9:33 fm  
Blogger Andreas Comment

Tja, jag ser inga probbs med att rensa undan ens i gamla inlägg eftersom det trillar in ett fint mail då och då, så jag håller mig nog utan ett tag till... ;)

(qoyes) (oqno?)

10:40 fm  
Anonymous Anonym Comment

Såja, lite morgonjumpa för fingrarna...qzunjvp...jag vann liksom högsta torsdagspriset i WV lilla test :)

Nämensåatt..jag tycker det är bra! Särskilt efter din utomordenliga beskrivning av Spam o gänget. Jag har WV på nån av mina sidor, men inte alla tror jag..mmm måste kolla :)

Jag blev så glad över din kommentar idag, så hela fajtern liksom fick igång på den lätt krokade ryggraden :) Klart jag är en fajter..hur fanken kunde jag glömma det?

Tacksomfan Snurris, det värmde så gott! Kramar, kramar och kramar igen!

Munin, glad ( men inte i hatten..)

12:11 em  
Blogger Vild-hallon Comment

Åh ja... dina word ver. är inte dåliga de heller, ligger bara snäppet under Karins. ;-)

Men, men, jag skriver så gärna ett antal bokstäver i knepiga kombinationer - tar det som en sport och möjlighet till hjärngympa.

Tack för förklaringen förresten...

(klajazc)

5:35 em  
Blogger Unknown Comment

Tack för en jättebra och utförlig förklaring!

Om man får SPAM bland kommentarerna och får kommentarerna till sin e-post, så är det ganska lätt att hitta dem, eftersom man då bara klickar på länken i mailet. Så smart var emellertid inte jag när jag blev SPAMad. Jag blev bara skitsur och slängde hela rasket och SEN kom jag på att det visst blev lite jobbigare att hitta allt sen…

6:05 em  
Blogger K. Comment

Du som sa att jag skulle ta bort det. Haha!

6:17 em  
Blogger S-Man Comment

Cliff - Lika bra att du vänjer dig vid det för det är oundvikligt - du kommer att få spam förr eller senare.

Smiley - Då kan bara de som har en blogg på blogger.com kommentera hos dig.

Nini- Eller, referera till det här inlägget, som ju förklarar varför. Tycker att man som ägare borde slippa Word Ver då man ska svara på komms...
*lipar*

Hänky - fan, du är ju värre än Boten Anna! HAHAHAHAHAHAHA!!!!

Peppe - tnx

Ylis - Det är bara att digga läget.

A-Man - Rensa du bland dina kommentarer så sysslar jag med något roligare så länge... =)

Munin - Ska aldrig gnälla över lite huvudvärk igen. Kramsomfan på're!

Vildisen - "Det är inte så farligt" som nini skrev. Försöker dock att
bräcka Da Cox i svårighetsgrad...

Åsa - Gôtt att komma på lite genvägar ibland!

K - Har JAG sagt det???

(nbaotrzv)
*pust*

7:02 em  
Blogger Karin Comment

Ja det är inte lätt att ligga på topp... ;)

koqavus?? cox avund?? hmm...

8:15 em  
Blogger K. Comment

Japp, det har du faktiskt..

9:58 em  
Blogger Studiomannen Comment

hhcxqqpt

Mer behöver jag inte säga. Karin: Snurre är fan ingen lek han heller!

9:56 fm  
Blogger Nini Comment

Men asså, ni får det ju att låta som att man kan välja själv vilka wordver det blir?!
Jag kan inte välja....tror jag..

Isf hade jag ju valt asenkla till mig själv, för jag missar fan 5 ggr av 4 =/

10:10 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Vemf! länkar hit egentligen???