Snubbens Place: Pluto...

fredag, augusti 25, 2006

Pluto...

...

Vet inte hur du känner det men jag känner mig bestulen på en planet.
Den har liksom alltid funnits där i alla år.
Trots sin litenhet har den alltid hängt med de stora planeterna.
Inte så lätt alla gånger, de stora bjässarna kan vara nog så tuffa att ha att göra med:


  • Blir ofta mobbad för att man är så liten.
  • De andra är ofta i vägen, skymmer alltid solen.
  • Får inte hänga med de stora när det vankas något "vuxet".
  • Får höra "visst lille vännen" eller "lilla du" varje gång man har en åsikt.
  • Alla tror man är "förstagångsväljare" bara för att man råkar vara liten.
  • Är oftast långt ifrån händelsernas centrum...
Trots alla bekymmer den har fått genomlida så är den nu, helt plötsligt, decimerad till att bara vara en "Dwarf Planet", ungefär som "dussinvara"!
Den har ju inte helt försvunnit, men det känns som att den har blivit bestulen sin identitet.

Var det verkligen nödvändigt?

För mig så får den fortfarande vara den 9'e planeten i vårt solsystem, för jag diggar Pluto - somfan.

Den minsta planeten med det kOOlaste namnet.

Ciao

//S - Man

11 said...:

Blogger Studiomannen Comment

Vaf?

De hittade ju till och med en måne cirklandes runt Pluto (Charon) för några år sedan. Vafan är det då? En gråsten i storlek?

Nu blev jag besvikensomfan!

Peter för Pluto!

9:59 fm  
Blogger Nini Comment

Jag gillar oxå Pluto, som fan!! Jag har lixom sett en liten plutohund framför mig, svävandes i rymden med en sån där glasbubbla på huvet :)

Näe, Pluto stays säger jag!

10:12 fm  
Blogger Smiley Comment

Ta det lugnt grabbar. Vi får istället några nya dwarfplaneter istället nu. Och snart är de inte i minoriteten. Och kan t.o.m. utforma sin egen parti (alt. gäng) och sparka skiten ut ur de stora bjässarna :) Hoppas Jorden är inte den första att få kollidera med en av dem =/

10:17 fm  
Blogger KarinC Comment

Jag gillar Pluto. It´s my kind of planet. Inte kommer jag kalla den the "DwarfPlanet". Det låter som något ur filmen "Det våras för rymden".

Heja Pluuto!!!

12:06 em  
Blogger KarinC Comment

Men hur blir det inom astrologin då? Måste bli lite rörigt om en planet plötsligt inte är en planet längre.

Pluto är ju min planet inom astrologin!

12:11 em  
Blogger A. Comment

Bittert nog är den borta. Skrev ett inlägg i samma stil imorse. Mest oroad är jag dock för hur deltagarna på den där konferensen såg ut. Star Trek Konvent ??

1:25 em  
Anonymous Anonym Comment

Pluto stackaren, den heter väl fortfarande likadant får jag hoppas.

2:12 em  
Anonymous Anonym Comment

Haha, nä jag ska inte festa hela dagen, men tills dottern åker har jag "sysslor" men sen runt 17.30 intages den första ölen. Ska dricka minst en för dig med ;)

3:24 em  
Blogger Vild-hallon Comment

Men härom morgonen mumlade de ju om tolv planeter på radion... eller var jag bara ovanligt trött och drömde lite kanske.

Hur som haver... du kan ju gissa hur det ställer till det inom skolans värld med alla läromedel, fakta, planscher och modeller som finns om vårt rymdsystem. Vad gör vi nu då?

3:26 em  
Blogger S-Man Comment

Vildisen - Du måste ha hört i syne!

=)

(grtlqe)

3:38 em  
Blogger Andreas Comment

Vildis: Du hörde inte i syne =)

Alternativen var egentligen två, om Pluto skulle fortsätta vara planet, var det tre till himlakroppar som i sånt fall också skulle ha "uppgraderats" till planeter. Nu är väl de också dvärgplaneter som Pluto antar jag..

(fpydiwb)

9:52 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Vemf! länkar hit egentligen???