Snubbens Place: En fralla...?

fredag, augusti 18, 2006

En fralla...?

...

Och sen, efter att du har vaknat upp får du kaffe och ostfralla - säger sjuksystern med blinkande ögonlock och sitt allra gulligaste tonläge till morsan, ovetandes om vem hon egentligen har med att göra.

Jag ser hur morsan skiner upp, för hon vet att driva saker till sin spets.
Det må vara att mjölken i affären har för kort datum och hon därför ska ha den till halva priset - minst, eller att en buss är försenad och att hon då självklart bör få åka helt gratis.
Hon har för böveln fått fullvuxna bankdirektörer att krypa ihop i fosterställning och gråta som små barn då hon förhandlat om räntor med dem!!

Får man bara en fralla? frågar hon, som för att testa gränsen lite grann.
Hon hade ju minsann betalat skatt hela sitt liv och fastighetsskatten är alldeles för hög och pensionen alldeles för låg och...

Nejdå, du kan få flera, bryter syster in.
Vill du att vi gör iordning flera till dig? Två ostfrallor? Mmm?


Visste att det snart skulle komma, jag bara kände det på mig.
Jag satt på en pall bredvid morsans säng, men reser mig nu upp för att... försöka göra skuggfigurer med händerna på väggen på andra sidan rummet... långt ifrån händelsernas centrum.

Jamen VAFF! Ta Fyra då! Säger morsan med spelad överraskning i rösten och slår ut med händerna.
Jag himlar med ögonen och suckar, here we go again...

Får man påtår? Det vill jag ha. Tre sockerbitar och kaffegrädde. Har ni ingen frukt? Banan kanske!?

*Suck*
Och så var det igång...

Jag lämnade morsan här, men jag är alldeles övetygad om att innan hon var klar med sin "beställning" lyckades hon få med:
Balalajkaorkester
Clown
Dansande björnar
Ballonger
Nya Damernas Värld (uppläst för sig)
Hjulande doktorer
Robert Gustafsson
Robert Wells
med mera, med mera...

Hon vet vad hon vill, och hon vet hur hon ska få det.
"jag är alldeles för gammal för att bry mig", har hon en gång sagt.

Det ligger någonting i det.

Ciao

//S - Man

15 said...:

Anonymous Anonym Comment

Hahaha! klart morsan ska ha fralla och dansande björnar när hon betalat skatt i hela sitt liv. Me like snubbemorsa =)

4:46 em  
Blogger Smiley Comment

Hoppas det är ärftligt =)

Men var det inte svårt när du bodde hemma?

5:16 em  
Blogger Vild-hallon Comment

Med ålderns rätt vet du väl... nej, heder åt din mamma, man ska ifrågasätta. Det ska jag också lära mig så småningom...:-D

6:50 em  
Blogger Studiomannen Comment

Vilket straff att köpa julklappar till din morsa! :-D

9:24 em  
Anonymous Anonym Comment

Hahaha, jag skrattar så jag trillar av stolen, du är något alldeles extra!

11:17 em  
Anonymous Anonym Comment

Vilken kvinna! *ler stort*

2:41 em  
Anonymous Anonym Comment

Gör inte alla så!!??
:)

7:38 em  
Blogger Andreas Comment

Asså, jag klurar lite på det där. När det är nån man står nära (min mormor är samma typ av "gammal dam") så tycker man alltid det är kul, skön stil osv.

Men fan, jag ska sluta småle åt min mormor, för det är egentligen det värsta jag vet, det är fan inte okej att skita i hur taskig eller jobbig man är mot yngre bara för att man är gammal!

Samtidigt, visst, man måste ta för sig som gammal annars skiter folk i en, så det är en avvägningsfråga också...

5:22 em  
Blogger Suss Comment

Go mama!!!

6:25 em  
Blogger Tina Högman Comment

Sån ska jag bli när jag blir... gammal?? Äldre?? Eller nåt...

7:14 em  
Anonymous Anonym Comment

Inte *Asg', utan ett fullständigt ASFLABB (med öppen mun)!! Snubbens morsa rockar!!

10:09 fm  
Blogger Nini Comment

Så ska jag bli. *nickar bestämt*
Jag ska dessutom gå med käpp, oavsett om jag behöver elle inte, med en sån där "halka inte på isen"-pligg i änden. Den kan man sen trycka ner i folks fötter om dom är dumma. Moahahahahah!!

3:18 em  
Blogger S-Man Comment

Morsan blir glad som ett litet barn bara hon får ett par grytlappar i julklapp. Det viktiga är inte VAD hon får, bara ATT hon får något.

Morsan är 77 bast och har därmed rätt att kräva saker av sin omgivning.
Hon gör det dessutom på ett genialiskt sätt.

Hon är dock inte sen att bita ifrån gentemot de som behandlar henne som om hon vore en senildement.

=)

(xxuifs)

4:38 em  
Blogger Niklas Comment

Aldrig funderat på att skriva på riktigt? Alltså typ en bok eller så?

10:16 fm  
Blogger S-Man Comment

Najjkee - Det står uppsatt på min "att ha gjort innan jag dör"-lista.
Inte för att jag har några speciellt höga tankar om mig som ev. författare, utan mer för att jag vill lämna någonting efter mig...

(baytede)

4:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Vemf! länkar hit egentligen???