Snubbens Place: Raggadish...

torsdag, april 06, 2006

Raggadish...

...

Kollade på det alldeles eminenta programmet Raggadish på SVT igår och nä! Jag betalar fan ingen jääla licens.
Tjackar bira för degen istället, så jag orkar stå ut med alla repriser...

Raggadish följde iaf Ebba Von Sydow - "en Stolt chefredaktör för nya smartare, coolare, glammigare VeckoRevyn" i några dagar.

Ja, det var den främsta orsaken till att jag kollade överhuvudtaget. Jag ville försöka bilda mig en uppfattning om vem människan är eller vad fenomenet Ebba egentligen är för något.

Nu fattar jag ju självklart att man inte kan eller ska bilda sig en uppfattning om en person bara genom ett program på tv, men det var bättre än inget för stunden tyckte jag.

Ok. Ebbsen Bebbsen är ung, snygg, jobbar hårt för något hon tror stenhårtsomfan på och verkar vara duktig på det hon gör.
Hon brinner för det hon gör - mode.
All heder åt det. Faktiskt.
I mångt och mycket så känner jag faktiskt igen mig själv i henne.
Japp!

Men.........
Allting. Hela fasaden rasar!

Klarar bara inte av när människor från Sthlm uttrycker sje-ljudet så här:

Sjääf istället för Chef
Sjuu istället för Chu (!)
Sjäälvklaaart istället för chelvklart.
Sjuuuhundra sjuuttiosju istället för chuhundra chuttichu.
o.s.v...
.

Kanske skulle jag ha Googlat upp och lärt mig mer om hur man skriver ord och uttryck i fonetisk skrift, men det gjorde jag nu inte.
Dessvärre var jag frånvarandesomfan under den lektion de gick igenom fonetik i plugget oxå, men jag tror du hajjar vad jag menar ändå.
.

De som till vardags uttalar *Sje-ljudet på det här sättet i Sthlm är till 99,9% gamla överklasskärringar från Östermalm.
De talar en T.Y.D.L.I.G. och klaaaar riks-svenska och inte så jättesällan drar de till med ett långt i, som i fiiin mockasiiin diiin liiiilla iiiindiiiiaaaaan.

När någon ur den unga "Öfvre"-generationen använder samma uttryck som den äldre, låter det bara banalt, töntigt och lill-gammalt på något sätt.

Vet allt för väl hur illa och lill-gamla de flesta "brats" från Öfvre Östermalm låter och det får mig att bli illamående!
Även om nu Ebbsen inte ens är från Öfvre utan från Göteborg, så låter det som om hon var det och det är oerhört störande tycker jag.

Annars så verkar hon ju vara riktigt trevlig den där Ebba Flebba.
Inget jag skulle springa efter iof och hon skulle säkert inte bry sig om mig heller, men ändå.

Man har väl en viss tendens att reta sig på folk i fokus.
Lite onödigt kanske...


Ciao

//S - Man

*Ja, Sje-ljudet uttalas likadant i städerna långt långt ovanför Sthlm som på Öfvre, men där låter det bara gulligt =)

5 said...:

Blogger S-Man Comment

Nä, bara något jag kom på... i all hast.

=)

9:45 em  
Anonymous Anonym Comment

Hennes sche-ljud kanske är mer som mitt (norrländska)?
Om jag tytt din fonetiska skrift rätt... ;)
Jag säger ju schu och inte chu. (7)

Äsch! (ett till sånt ljud!)

Hade!
/Lina

9:58 em  
Blogger S-Man Comment

Lina: Som jag skrev nedanför Ciao; *Ja, Sje-ljudet uttalas likadant i städerna långt långt ovanför Sthlm som på Öfvre, men där låter det bara gulligt =)

5:20 fm  
Blogger KarinC Comment

Jag har också undrat vem hon är, Ebba... en del av mig tycker att hon verkar trevlig... men å andra sidan kanske INTE. Fast jag känner ju inte männskan. Retade mig lite grann på henne på ngt vis. Yta, yta och mer yta.

Jag gillar också mode, eller jag gillar att klä mig i det jag tycker om och det jag tycker är snyggt (mode är inte alltid snyggt som vi ju vet).

Finns det ngt fulare än cityshorts! Med höga stövlar till Uäähh!

2:47 em  
Blogger S-Man Comment

Ja. stOOra solglasögon är bra mycket fulare!

6:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Vemf! länkar hit egentligen???