Snubbens Place: Dialekt eller tillstånd...?

onsdag, april 19, 2006

Dialekt eller tillstånd...?

...

Uj uj uj...
Känner mig mera slut i huvudet än normalt.
En hel buss med smålänningar var nyss inne i Tjårren.
Ja, inte alla på en å samma gång, även om det kändes som det.

Har absolut ingenting emot lite småländska.
Tycker t.o.m. att det kan låta lite gulligt ibland.

Småländska - Gulligtsomfan.
Norrländska - Kooltsomfan.
Göteborska - Glattsomfan.
Skånska - ... när man väl har förstått... - Kulsomfan.

När jag tänker efter så finns det nog ingen
svensk dialekt jag inte gillar.

Jo förresten... en!
Svengelska a'la Victoria Silvstedt.
Den "dialekten" klara jag inte med
mer än exakt 0.00000001% av en nano sekund.

Fast å andra sidan så är nog den "dialekten" mera
ett tillstånd än en dialekt?


Vickan i stOOra solglajjor
a'la Hollywood =
Hett. Inne. Kooltsomfan.



Ciao

//S - Man

11 said...:

Anonymous Anonym Comment

Hej där. Antar att du hört att Färjestad tog guldet? Inte? Tur att jag berättade för dig då. ;) Tänkte bara höra med dig, vad tyx om värmlänskan då? Jag övar på min göteborgska för glatta livet... *L*

Kramz
//Janet

4:37 em  
Anonymous Anonym Comment

Hehe! jäjä, norrlänska är riktigt kooltsomfan =)

4:46 em  
Anonymous Anonym Comment

Dialekter är helsköna, tycker inte det finns några fula dialekter. De är alla charmiga på sitt sätt.

Själv lider jag av en sjuklig hybrid av skånsksmåländskwannabestockholmska.

8:01 em  
Anonymous Anonym Comment

Ja men tänk på stackars mej då...jag är västgöte. Bonnitsomfan.

10:34 em  
Blogger Unknown Comment

Jag halkar in på nya dialekter hela tiden, beroende på vem jag pratar med eller tänker på… Lite jobbig ibland om folk tror att jag härmar dem för att retas. Värst är det med norrländska, den dialekten passar mig tydligen bäst, för när jag kommer in på den så undrar norrlänningarna ”ja hör ju att du kom från Norrland - men varsifrån?”

11:07 em  
Blogger Peppe Comment

Finlandssvenska?

12:04 em  
Blogger Studiomannen Comment

Det var ju hennes bikiniöverdel!

12:39 em  
Blogger S-Man Comment

Väärmlääänskan är kulsomfan. Hahaha... ja jäälar serru... =)

Mmmm... sorry Tina, men Östgötska är bonnitsomfan. Men det får funka det med =)

Åh... Finlandssvenska är kooltsomfan det med. Man blir glaad aav attt hööra denn =)

1:10 em  
Blogger S-Man Comment

Peter - Nä, det är hennes nya glajjor! Koola och innesomfan. Och stOOra.

10:27 fm  
Blogger Andreas Comment

Ja e tydligeeen veeersta nållåttan dårå, men de tar ja då serru.

Vickan med stoora brillor? Vem fan tittar på brillorna?

12:28 em  
Anonymous Anonym Comment

Håll helt mä dä. Norrlänska ä koolast! Fast dä bero på vars mann komm från. He ä stor skillnad på Lule å Sundsvall dialekt.
=)
Synd att jag inte pratar så brett bara...

9:59 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Vemf! länkar hit egentligen???