Snubbens Place: Karaktärer...

torsdag, september 29, 2005

Karaktärer...

...

Jag tycker att det är vansinnigt kul att studera människor. Kolla in deras rörelse- och beteendemönster. Försöka förstå deras dialekt eller variant av svenska.

Nu är det i första hand mina kunder jag betraktar eftersom jag är i Tjårren mestadelen av tiden. Här blir det ett sätt att komma ihåg folk. Komma ihåg vad de gillar för något eller har för intressen, så att man har något att kallprata om. Det är bra mycket enklare att få igång en konversation om man vet lite om människan i fråga, och tiden räcker oftast inte till mer än lite allmännt kallprat, vilket är nog så viktigt.

Efter bara några månader har jag redan hittat några riktig sköna karaktärer som skiljer sig från den grå massan.

Vi har:
3.5 -mannen. Han kommer dagligen cyklandes från sitt byggjobb i en illa färgsprakande cykelhjälm, som skulle passa mycket bättre på lilla sara, 7 år. 3.5-mannen är alltid på ett sprudlande humör (läs: pratglatt) och handlar alltid mer än vad som kan tänkas vara ok. Det är inte HÄR man ska storhandla direkt! Han säger att han vill gynna oss. 3.5 - mannen köper ALLTID 3.5% bärsa.
Skön snubbe!

Level- mannen. Är en "periodare" som vi (Läs: Brossan) ger kredit på cigg. Level. Vet inte varför men kanske vi (...) gillar honom. Han säger alltid att hans sossbidrag kommer näääär som helst nu. Level-mannen betalar alltid 3 veckor senare... /ibland.

Glasmästare-mannen. Är tjugomångaflera år gammal. Han diggar oss skarpt tror jag, för han är här V A R J E dag och käkar hamburgare trots att han INTE är singel. Han bor 50 meter från Tjårren, på andra sidan vägen! Stabil kille =)

Epa-mannen. Han hör man redan när han är 500 meter från Tjårren. Alltid ett dovt, kvävt ost-ljud som hela tiden ökar i styrka. Säg ordet "ost" med nästan stängd, luftfylld mun och med dov röst hämtad från magen ett par gånger...precis så låter det! Ost ost ost ost, fast i 150 BPM! Helt plötsligt upphör Ost-ljudet och en bildörr (nåja, epa-traktordörr) öppnas med ett öronbedövande gnissel, som för att be om nåd, för att slutligen slås igen med ett högt, ihåligt, plåtigt ljud.
Epa-mannen är kool som fan! Glider alltid fram i sin Quaker state-nätkeps och, med en djup göteborgsdialekt, beställer en jöttebåårsh rappééé (snus). Som om den näves-stora "prillan" han redan har under läppen inte skulle räcka någon dag till...
Alltid, ALLTID när han ska härifrån så gör han en burn-out. Visste inte att man kunde göra det med en slö epa-traktor! Det kan inte finnas många flickhjärtan i trakten som är hela!
En übersalt kille =)

Ensamma-mamman. Som, trots att hennes lilla dotter hävdar motsatsen, säger sig ha en sambo. Aaa min sambo å jag bah lixom... kan det låta. -Men mamma. Du har ju ingen kille juh.
- TYST unge! Nu går vi hem, hördes det en solig dag utanför Tjårren. Bara lite kul i största allmännhet sådär =)

Glidaren. Är en snubbe i 30-fleraårs åldern. Känns som om denna karaktär alltid blivit missförstådd. Åker omkring i en liten sportig japanare av äldre modell. Glider ibland upp på trottoaren framför Tjårren och beställer direkt ifrån bilen, med ena rutan halvt nedvevad (!) som om det här vore någon jääla "Drive thru"! Alltid sympatisk och "snackig" dock. Har sina egna idéer om saker och ting. Har ofta svar på ALLT. Kan ALLT. Vet ALLT. Känner ALLA.
En dag i Tjårren vore inte fulländad utan honom =)

MC-Fånen. Har egentligen bara varit i Tjårren en gång men hans korta, men intensiva, besök har etsat sig fast. Han skramlade in här en dag och ville låna min mobiltelefon. Eftersom han var aaaaaldeles för full för det så nekade jag honom den tjänsten.
- DU, skrek han. Jag känner Hells Angels va. Och de är inte å leka med de gösserra sa du veta. Å du! En grajj till va. JAG styr i den här stan va. Bara så'ru fattar det va!
Sen rullade han iväg... har nog inte skrattat så hårt sen.... ja fyfan, jag garvar svårt bara av att skriva ned storyn. =)))

Trots att det regnar H E L A tiden och VARJE dag i Borås, skiner solen ALLTID i Tjårren =)


Ciao

Snurre
Bloggtoppen.se BlogRankers.com Vemf! länkar hit egentligen???