Snubbens Place: The Tjårren - Day one

torsdag, juli 14, 2005

The Tjårren - Day one

...
Måste först berätta att vi köpte Tjårren VÄÄÄLDIGT billigt av två bröder från Irak.
Ja, vi fick den snudd på gratis!
Bröderna är trevliga människor, men man fick verkligen spetsa öronen för att hänga med
när de försökte tala svenska. De har bara varit i Sverige i lite över ett år.
När Amerikanarna pangade och bombade som värst i Irak, satt de mitt i centrala Bagdad och hade fullt sjå med att överleva. De var i alla fall helt betagna av hur bra alla svenskar hade bemött dem och var väldigt tacksamma att de fått en chans här.
Började dagen med att skriva på hyreskontraktet och andra viktiga handlingar.
När det var ur vägen ville den ena brodern visa mig Borås...

2 timmar senare (!) var vi tillbaka i Tjårren där jag, med darriga händer, försökte mecka ihop min första 150 grammare på över 15 år. Det gick vägen och den smakade faktiskt riktigt smarrigt!
Min första order var just en 150 grammare och den blev faktiskt en succé trots att det kändes som om jag hade tummen mitt i handen! Det var länge sedan jag var så nervös över att laga mat åt någon annan. Det var ju mer än bara prestige som stod på spel den här gågnen.

Egentligen ville jag fråga kunden; Jaha... och vad ingår i en 150 grammare då?
Istället frågade jag vad han ville ha på hamburgaren och då kändes det direkt som att jag återtog initiativet igen. Kunden komponerade ihop sin egna hamburgare och jag Kom undan med blotta förskräckelsen!!!
Han skulle bara veta vilket asplöv som stod bakom ett fönster för att kolla om han skulle trilla ihop...
Huvva!
Ett par timmar senare dök min bror upp med en Folkabuss (VW) fylld med varor.
Han hade inhandlat godis, cigg, läsk, skyltmaterial och diverse hamburgerprylar för nästan 20.000:-
Kort sagt hade han haft det jäkligt kul!
En halvtimme senare var allt upplockat i hyllorna och redo att försäljas.
Min brors första order var en grillad korv med bröd.
Rätt så simpelt, kan tyckas, men rätt så knepigt om nu grillkorven råkar vara väldigt djupfryst!
Det blir inget bra resultat av det, kan jag meddela =)
Han frågade mig;
- Jaha, och när är den här klar då???
- Ehh...när den fått lite stekyta, svarade jag lite förundrad. Han har väl ändå stekt en korvjävel förrut?
Jag såg hur svårt han hade det att funk eftersom korven inte lirade efter hans pipa, så att säga =)
Vi kom fram till att det inte fanns någon annan utväg än att skära lite snitt i en kok-korv, steka den
och servera den som "en grillad med bröd". Vår avledningsmanöver gick hem och kunden blev faktiskt nöjd...
Phieew!!!
Kom hem för några timmar sedan och har precis duschat av mig matoset från grillen.
Måste bara tillägga att dagen varit rolig. Jag har haft det kul!
Om man, som jag, haft ett stillasittande kontorsjobb i 4-5 år så uppskattar man verkligen det här med att komma ut och träffa vanliga, normala människor igen.
Även om jag fått se mig omkring i världen och haft möjligheten att träffa en hel del väldigt intressanta människor genom åren, så vettefan om det inte kändes liiite roligare att träffa invånarna i Hålan idag =))
En och annan byfåne slank förbi vilket ju borgar för en hel del roliga historier framöver ;-)
Vi slog i alla fall de gamla ägarnas kassarekord redan på vår första dag så vi måste ju ha gjort någonting rätt i alla fall! Trots att vi ännu inte kommit över rädslan att bränna ner hela gatuköket!
Du som vet hur jag kan ställa till det ibland, hajjar prylen...
Nä, på'ett imorr'n igen.

Ciao

Snurre
Bloggtoppen.se BlogRankers.com Vemf! länkar hit egentligen???