Snubbens Place: Alla ler...

söndag, juli 31, 2005

Alla ler...

...


Vad ska jag börja?

Ja, du läste rätt.
Jag bor tillfälligtvis i det mest invandrartäta området i Borås och känner bara för att använda mig av deras svenska ibland, för den är ganska så skön och befriande. Livfull. "Hej kååmpiss, hur mycket mår duuuu?"
Där jag bor har arkitekterna funderat en del innan de byggde, kan jag berätta. De byggde inte några "miljonprogram" där tiotusentals människor skulle tryckas in och glömmas bort. Nej, de tänkte för en gångs skull till i sitt byggande.
Där jag bor så ler människor.
ALLA MÄNNISKOR JAG MÖTER I MITT BOSTADSOMRÅDE LER!
När inträffade DET i ditt område senast?
De har byggt alla bostäder som trevåningshus i en stoooor ring och i mitten har de anlagt en stoooor grön oas där man kan grilla en massa kebab eller bara vanlig korv eller bara umgås. Till barnen har de anlagt en massa olika klätterställningar och rutchkanor. Ser ut som ett litet tivoli.
Varje kväll så samlas det en hel del människor för att grilla på den publika grillningsplatsen.
De Iranska husmödrarna, som varje dag promenerar runt denna stora gröna plätt, pratar svenska med varandra. "- för då kommer vi lättare in i det svenska samhället", sa min granne som är från Irak, till mig igår.
Jag skulle vilja säga att detta är unikt!
Bevisligen kan man bygga hus och skapa områden där folk VILL BO.
Varför gör man inte det på flera ställen?
Där jag bor så bor det nästan lika många svenskar som det bor invandrare. Varje bostadsområde har en "Bostadsvärd" som hjälper till med problem som kan tänkas upstå. Innan man sätter sin fot i den nya lägenheten måste man stifta bekantskap med bo-värden, vilket ju bara är positivt. Flera områden borde ha detta system. Varför fungerar det så bra just här när det verkar vara helt otänkbart överallt annars?
Eftersom våra invandrande vänner Inte får en chans att integrera sig och lära sig de normer och regler som gäller just i vårt land så är det kanske är därför som de inte finner sig tillrätta? Det är kanske därför de inte känner att de är välkomna här? Därmed blir deras liv här lika struligt som det som de lämnade bakom sig.
Alla som flyttar eller flyr till ett nytt land måste vara vara väl införstådd i att det kommer att betyda nya problem men oxå nya möjligheter. Om jag flyttar till en liten by i Spanien så räknar jag kallt med att behandlas med samma skepsis som alla invandrare i alla länder får göra om jag inte gör någonting åt det vill säga. Att lära sig spanska är ett ypperligt steg mot integration i detta läge så det hade nog varit min första prioritet. Ett år senare kan jag med all säkerhet göra mig förstådd på spanska och har därmed lättare att skaffa mig ett jobb för att på så sätt smälta in i samhället.
Hur kommr det sig att inte Ahmed Muhammed från Iran, boendes i Kista, får jobb när han kanske både talar och skriver bättre svenska än Kei?
Svar:...?
You tell me...
You'll be the judge.

Ciao

Snurre
Bloggtoppen.se BlogRankers.com Vemf! länkar hit egentligen???